Thursday, 13 September 2018

Perjuangan Patani Dan Kaitannya Dengan Perjuangan Di Nusantara

Dari sudut rumpun bangsa, mayoritas masyarakat empat wilayah Selatan Thailand (Patani), terdiri daripada  penduduk  berbangsa Melayu yang serumpun dengan masyarakat Melayu yang berada di Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunai. 

Orang Melayu Islam Patani (Selatan Thailand) adalah orang tempatan bukan pendatang, pada asalnya Patani adalah sebuah negara dan bumi Patani adalah hak milik Bangsa Melayu Patani. 

Patani yang terletak di semenanjung Tanah Melayu antara Songkhla (senggora) dan Kelantan Malaysia, itu adalah lokasi asal kerajaan Melayu Hindu silam, yang terletak di semenanjung tanah Melayu (Utara Nusantara). Hanya dari segi geopolitik dijadikan sebahgian dari negara Thai, yang berteraskan agama Budha. 

Namun bagi masyarakat Melayu mereka berpegang teguh dengan agama Islam, berdasarkan sejarah Islam sampai ke Patani dan hampir seluruh kawasan di nusantara pada abad ke 10 dan selapas 300 tahun, Islam mulai tersebar luas di Patani apabila Sultan Ismail Syah Raja Patani pertama memeluk agama Islam pada tahun 1457 m, Zamri Abdul Malik dalam bukunya yang berjudul pensejarahan Patani, menyatakan masuknya Islam ke istana Patani berlaku pada sekitar tahun 800 masihi, melalui jalur perdagangan, khususnya dari timur tengah yang berperanan dalam menyebarkan agama Islam di Patani, sehingga ianya menjadi sebuah negara Islam, dinamakan (negara Patani Darussalam)
sebelum dijajah oleh kerajaan Siam, pada tahun 1785, hingga sekarang.  

Manakala di sudut Bahasa masyarakat Patani menggunakan Bahasa Melayu dialek Patani. Walaupun sedikit perbedaan dengan dialek Bahasa Melayu Malaysia, Indonesia, Brunai dan lain-lain lagi yang terdapat di Nusantara ini, namun ia bisa dipahami. Begitu juga dengan sikap keperibadian dan budaya hidup lainnya tidak jauh berbeza di antara Patani dan seluruh nusantara.  

Memang Patani sangat ketinggalan dari setiap sudut dengan kawasan yang ada di Nusantara, terutama di sudut politik. Bangsa Patani telah berusaha habis-habisan untuk memerdekakan tanah air bersama-sama Indonesia, Malaysia dan Berunai Darrussalam. Banyak para tokoh politik dan ulama Patani berjuang untuk menuntut hak pertuanan, keadilan dan prikemanusian. 

Sebagaimana Syeikh Daud Al Fathoni, beliau seorang ulama lagi pejuang, Beliau lahir di kampung Kerisek Patani sekitar tahun 1847m./1265 H, Syeikh Daud Al FaThoni pernah tinggal di Aceh dalam rangka perlindungan suaka politik sebelum beliau berangkat hijrah ke Mekah. Kampung Kerisek ini terkenal dalam sejarah oleh kerana di sini pernah di kunjungi oleh Maulana Malik Ibrahim iaitu salah seoerang Wali songo, malahan beliau pernah tingal dan mengajar di Kerisek Patani, ini sebelum berpindah ke Jawa Timur. 

Kerisek Patani ini juga ada kaitan dengan sejarah Melaka, iaitu Hang tuah pernah menziarahi kampung Kerisek Patani, dengan buktinya telaga (sumur) yang digunakan dengan nama beliau masih utuh sampai sekaarang, iaitu ( telaga Hang tuah). Dan banyak lagi para ulama dari Nusantara pernah tinggal, mengajar dan belajar di Patani. 

Sekitar tahun 1930-1940an, sebagaimana gerakan Melayu Raya (GEMPAR) yang dipimpin oleh Tengku Mahmud Mahyuddin bin tengku Abd Kadir Kamaruddin, Raja Melayu Patani terakhir. Tengku Mahmud Mahyuddin memimpin gerakan GEMPAR untuk membebaskan Patani. Pada 7 November 1947, Tengku Mahmud Mahyuddin di undang oleh Presiden Soekarno dan Ruslan Abd Gani ke Jakarta. 

Kedatangan Tengku Mahmud Mahyuddin ke Indonesia untuk mendapat sokongan secara terbuka dalam usaha membebaskan Patani dari penjajahan Siam dan ingin menyertai kemerdekaan Indonesia.  Pada tahun 1954, juga Haji Sulong bersama tokoh politik dan agama lainnya cuba membuat tuntutan 7 fasal terhadap pemerintah Thailand pada ketika itu, namun di tolak oleh Siam (Thailand) akhirnya Beliau di tamatkan riwat hidupnya dengan tanpa pusara.         

Dalam lingkaran geografi Nusantara, Patani perlu diambil kira, walau bagaimanapun baik situasi sekarang maupun  akan datang, Bangsa Patani tetap menganggap bahawa Patani adalah bagian dari Nusantara, kebanyakan Orang-orang Patani lebih cenderung berhijrah ke Malaysia, Berunai dan Indonesia ketimbang menghijrah ke Bangkok, baik dalam usaha berniaga atau belajar, sekalipun mereka menghadapi kesulitan dalam pengurusan passport dan izin tinggal, namun mereka lebih bahagia dan seronok disegi persamaan hidup, kerana ia adalah serumpun, sebangsa dan seagama.  

Bangsa Patani tetap berusaha untuk merebut kembali Patani dari penjajahan Thailand. Namun dalam hal ini yang menjadi cabaran bagi Patani adalah kaitan dengan politik ASEAN, kerana Thailand adalah salah satu negara yang mencetusnya idea untuk menubuhkan Organisasi ASEAN, dan ia sekali gus memperkokohkan kedudukanya di Utara Nusantara (Patani). Walau bagaimanapun pengelompokan yang dibuat oleh Inggeris melalui perjanjian anglo pada tahun 1909 m, sangat bertengan dengan kehendak rakyat tempatan.

No comments:

Post a Comment