Perjuangan
bangsa Patani menempuh banyak rintangan dan halangan, selama lebih 15 tahun lamanya.
Gerakan perjuangan umat lslam ini, telah menyahut pelbagai cabaran dalam setiap
bidang dan aspek yang mereka perjuangkan. Perjuangan kebangsaan melayu Patani,
sebagai identiti sebenar berdasarkan sejarah, sosial budaya, dan agama
kepercayaan.
Sebuah keniscayaan yang mempunyai fakta dan kebenaran. Politik
perjuangan bangsa Patani, merupakan akibat daripada ketidakadilan dalam
peristiwa sejarah di masa lalu. Sebuah catatan dunia yang dapat di telusuri dan
selalu menjadi wacana di berbagai bidang kajian dan Akedemik.
Suatu benturan
peradaban dan Tamadun di antara bangsa Melayu Islam dan bangsa Siam Buddha.
Perselisihan ini belum berhujung dan tidak dapat diperkirakan, baik dalam
perspektif politik ataupun peperangan.
Tindakan apapun yang dimainkan oleh
kerajaan Thailand, tentu saja mempunyai nilai politik, baik dalam proses
pembangunan Bandar dan jalan raya, pendidikan
sekolah dan institusi pelajaran tinggi, tradisi dan kebudayaan, dan mengurangi
kemiskinan.
Semua kebijakan telah ambil untuk memperkukuhkan lagi penjajahan
dan menguasai sumber kekayaan alam, yang melimpah di Patani. Sumber daya insani
dan intelektual, di design sedemikian rupa. Supaya ideologinya tertanam dalam
benak dan fanatik terhadap ke-Raja-an Buddha.
Hasilnya, pluralisme tanpa
mengenal batas dan kewajaran terjadi dalam masyarakat. Melahirkan masyarakat
majmuk yang tidak tahu Halal dan Haram, semua menjadi satu dalam kebudhaan dan
kesiaman. Pendidikan memang menjadi landasan dan dasar bagi manusia, bermula
daripada anak kecil
sehingga dewasa.
Namun pendidikan yang bersifat menanam ideologinya ini
penyakit dan sangat berbahaya bagi masyarakat Islam dan melayu bangsa Patani.
Adapun, pembangunan yang bersifat bangunan untuk kemudahan dan pejabat Negara,
berbentuk identiti kesiaman dengan nilai-nilai Buddha baik terselit dan
terang-terangan.
Suatu penghancuran kemelayuan yang nyata melalui perencanaan
yang mantap pula. Tidak ada satupun, lambang kemelayuan asal dan tempatan yang
boleh peragakan oleh penduduk asal. Sehingga akhirnya, kepada tetamu dan
pelancung yang berkunjung kesana mengambil kesimpulan bahawa mereka pergi keSiam.
Suatu kepiluan dan menyayatkan hati bagi penduduk tempatan atas nilai yang
khianati oleh kerajaan Thailand ini. Kebebasan yang tidak mengenal batas dari
rosaknya pergaulan di kalangan masyarakat Melayu. Akibat daripada sosial budaya
yang tidak berakar kepada nilai keluhuran budi pekerti, tiada etika dan
estetika sebagai makna hidup dalam kebudayaan yang sebenar-benarnya.
Nampak
jelas sebagai fakta bahawa muda-mudi dan masyarakat sedang di landa penyakit
dan virus berbahaya dan mematikan. Ertinya, hilang bahasa maka lenyaplahlah
bangsa, hilangnya bangsa maka akan hilang jadi diri melayu bangsa Patani.
Setelah di kaji dan di tinjau daripada berbagai sudut dan bukti yang ada dan
dijumpai. Maka dapat pula, mengambil kesimpulannya dengan lebih
bijaksana dan berada pada landasan yang benar.
Bahawa perjuangan bangsa Patani,
perlu selaras dengan dunia moden dan mencapai tujuan dan matlamatnya dengan
gagah berani dan penuh semangat, juga terjaga harga dirinya. Perjuangan yang di
iktiraf oleh pemimpin dunia dan Badan Penjaga Perdamaian negara-negara maju dan
Pemerhati Konflik di merata dunia pula.
Kebangkitan dan semangat baru dalam
memperjuangkan dan mempertahankan identiti melayu dan agama Islam, bermazhab
Syafie, yang dikenal sebagai “Ahlu Sunah Wal Jamaah”. Persaudaraan sesama Islam
secara regional dan antarabangsa, mendapat dukungan dan sukungan padu daripada
semua arah.
Melahirkan politik luar negara, yang mempunyai nilai hubungan baik
kepada semua pihak, sama
ada yang berkepentingan ataupun tidak. Meningkatkan lagi, hubungan luar negara
dan berdiplomasi secara bilateral dan multinational.
Sebuah pencapaian luar
biasa, tidak terduga bahawa sambutan dan rasa percaya negara-negara bangsa lain
kepada perjuangan bangsa Patani. Bangsa-bangsa luar dapat mengenal pasti
tentang permasalahan dan konflik di selatan Thailand.
Suatu kenyataan yang
tidak lagi dinafikan oleh pemimpin-pemimpin negara merdeka terhadap kegigihan
bangsa Patani. Bahawa pemerintahan sendiri dan merdeka bagi Patani adalah jalan
penyelesaian yang adil dan perilaku politik yang relevan. Memadamkan api
konflik dan menyelesaikan pertikaian bersejarah selama 110 tahun.
Kejayaan
tidak mudah dapat, namun perlu kepada keberanian dan pengorbanan besar dan lama
masanya. Semakin canggih dunia berkembang maka akan semakin cepat pula kejayaan
itu di raih oleh perjuangan bangsa Patani. “Bahwa kami bangsa Melayu Patani
mencintai , tetapi lebih mencintai kepada kemerdekaan”.
No comments:
Post a Comment