Kehidupan dan kedudukan geografi di Patani sungguh memberi
erti bagi anak bangsanya dan kepada masyarakat dunia. Ini memudahkan kita untuk
memafahami dan dipelajari.
Tentang apa faktor sebenarnya pergolakan dan konflik
di Patani? Dengan tidak perlu banyak menyiasat ataupun mengkaji lebih rumit.
Oleh kerana geogerafi dan watak kehidupan bangsa Patani sendiri, yang telah
banyak membantu untuk menyatakan.
“Orang Melayu Patani adalah anak peribumi”.
Mereka bukan sekadar menuntut keadilan dan pembangunan yang selaras dengan
wilayah Utara, Tengah, Timur dan lain sebagainya, tepatnya di negara Thai.
Perjuangan bangsa Patani berkonsepkan kepada
kedaulatan “Bangsa dan Tanah Air”. Itu adalah perinsip asal perjuangan Patani
dan ia tidak pernah berubah. Konsep ini juga menjadi ukuran dalam menghadapi
kerajaan Thai.
Dengan selalu menegakkan perlembagaannya, yang sama sekali pada
prinsipnya tak dapat dipisah dan dibahagikan. Sehingga dalam usaha dan proses
damai tidak pernah maju walaupun selangkah. Seketika nampak kesungguhan dalam
usaha membina kepercayaan dan keyakinan masing-masing, untuk penyelesaian
konflik melalui Meja Rundingan.
Seketika itu pula, Thai selalu menciptakan polusi
dan udara yang tidak sehat, dalam menangani isu perdamaian. Thai selalu
menunjukkan kekuatannya. Kekuatan yang
di tunjuk oleh pihakThai tidak menjaminkan keamanan, keselamatan dan
kesejahteraan yang boleh berlaku di Patani.
Kekuatan tentera semata-semata
tanpa kekuatan lain yang mendukung dan berjiwa besar seperti bangsawan sebenar.
Jika ingin melihat kepada kedamaian yang hakiki. Jika tidak, maka ia hanya
membuat lebih parahkan lagi keadaan dan melihat konflik yang lebih dahsyat.
Dalam gambaran dan tafsiran konflik bersenjata selama 15 tahun, bukan perkara
mudah untuk pihak kerajaan Thai, menyelesaikan dengan cepat dan tergesa-gesa.
Kerana dalam penyelesaian perlu membolehkan banyak pihak yang terlibat. Dengan
penglibatan dari berbagai pihak, dan ini juga boleh membina keyakianan kepada
semua
pihak. Pelanggaran
Hak Asasi Manusia (HAM), yang terjadi di Patani sangat serius.
Dari awal
kejatuhan Patani dan hinggalah tercetusnya konflik terbaru pada tahun 2004.
Sampai kesaat ini, pelanggaran HAM makin bertambah. Hampir semua tahanan yang disyaki
sebagai pejuang kemerdekaan, sudah pasti mendapat layanan tidak baik oleh pihak
tentera Thai semasa disoal siasat dan masti ada penyiksaan dan pelanggaran HAM
yang terjadi.
Walaupun tidak separah dan sampai tahapan sebagai mana Abdullah
Isa Musa, yang meninggal baru-baru ini.
Apakah ini bentuk mencari solusi?. Bagi para ahli kajian, dari luar dan dalam
negara Thai sendiri, yang selalu mengikuti secara dekat. Membuat kajian tentang
konflik di Patani, dengan mengatakan ia sangat rumit untuk diatasinya. Kerana
pihak Thai membuka status politik sangat terbatas.
Bangkok lebih fokus dan
menitik berat kepada soal dalaman negara mereka. Sebagai contoh: Mengumpulkan
kelompok-kelompok para cendikawan, NGO dan lain sebagainya. Kemudian,
mengemukakan solusi atau cadangan-cadangan yang tidak bercanggah prinsip asal
nagara Thai.
Seolah-olah mencipta trek baru dalam mencari solusi. Sedangkan,
trek yang sedang dilaksanakan belum terbentuk suatu prosespun. Sikap Thai
terlalu nampak sangat bahawa Thai tidak komitet dalam soal mencari solusi.
Kalau dikaji lebih dalam, Thai hanya ingin bersemuka dengan pihak lawan tanpa
syarat dan tuntutan.
Pembentukan
masyarakat Majmuk atau (pahuwattanatham) selalu menjadi persoalan dan
permasalahan di kalangan orang-orang Patani. Kerana, banyak efek-efek yang
timbul terhadap pembentukan masyarakat Majmuk Thai.
Sehingga kepada pembentukan
ahli jawatan kuasa, apapun namanya yang cuba mengganggu proses damai. Selalu
menjadi agenda yang utama bagi Bangkok, tentang hal-hal dan gangguan dalam
proses.
Ketika Bangsa Patani, ingin menyatakan kemerdekaan dan kebebasan, di
majlis-majlis pesidangan di luar negara maupun di dalam negara. Ia menjadi
suatu hal yang agak sensitif bagi kerajaan. Sedangkan, kebebasan dan kemerdekaan merupakan hak
bagi setiap individu dan bangsa, dalam memperjuangkan dan merebutnya. Supaya
kebaikan dan kesejahteraan selalu terbina bagi suatu bangsa di bawah nikmat
bernegara.
Perjuangan adalah upaya mengangkat dan mendorong anak bangsa untuk
tercapainya cita-cita suci. Bangsa Patani tidak boleh berdiam diri dan terpaku-kaku
dengan buih kosong yang telah dilaburkan oleh kerajaan, perlu bergerak dan
berkerjasama dalam memperjuangkan kemerdekaan dan kedaulatan bangsa Patani.
Sehingga keseterusnya, menyusun dan mengurus kemerdekaan Bangsa dan Tanah Air.
Kalau dibiarkan bangsa Penjajah (Siam) memonopoli dalam segala urusan, baik
berkaitan urusan agama, politik, budaya, dan pendidikan, sehingga kepada urusan
kekeluargaan. Maka bangsa Patani akan mengalami wabah penyakit yang lebih
kritikel. Malahan akan membawa kepada kehancuran agama dan bangsa.
No comments:
Post a Comment