Haji Sulong Bin Abdul Kodir Alfathoni, tokoh dan ulama Agung
pujangga Bangsa Patani, yang mencetus idea dalam mengemukakan tuntutan 7 fasal,
untuk membebaskan bumi Patani dari penjajahan Thai.
Tuntutan tersebut didukung
oleh setiap lapisan masyarakat Patani pada ketika itu. Sehinga jasa dan karisma
beliau masih subur dan segar dalam ingatan Bangsa Patani. Walaupun terpaksa
melalui detik-detik sejarah duka.
Tuntutan 7 fasal yang beliau bersama
rakan-rakannya, yang mempersiapkan demi membebaskan bangsa dari penjajahan
Siam. Kerana sudah sekian lama Bangsa Patani diperbudakkan dan ditindas oleh
Siam.
Namun tuntutan tersebut tidak berjaya, kerana ditolak oleh kerajaan Siam
pada ketika itu. Walau bagaimanapun ia merupakan titipan dan amanah untuk terus
diperjuangkan oleh generasi berikutnya. Semoga menjadi kenyataan dimasa
mendatang.
Isi tuntutan 7 fasal Hj.
Sulong sebagai berikut:
1. Harus
mengangkat serang ketua di 4 wilayah. Terdiri dari orang tempatan (pribimi)
orang Melayu Muslim dengan diberi kuasa pemuh.
2.Mengadakan pelajaran Bahasa Melayu,
(Bahasa Ibun
da). Disetiap sekolah.
3. Hasil pendapatan yang diperolehi di 4 wilayah hendaklah dibelanjakan
di 4 wilayah.
4. 80 persen dari
pada kaki tangan pegawai kerajaan, harus terdiri dari Orang Melayu Muslim (Anak
Pribumi).
5. Bahasa Melayu dijadikan
Bahasa rasmi di 4 wilayah.
6.
Mengadakan mahkamah Syariah, selain dari mahkamah Negara Thai.
7. Mengetiraf Rakyat di 4 wilayah (Anak
Pribumi) adalah berketurunan Melayu.
Tuntutan 7 fasal tersebut, tidak bercanggah dengan resolosi PBB.
Sebagaimama Diklarasi hak asasi manusia secara Universal, 10 Desember 1948,
yang menjadi hakhak individu, dan berdasarkan konponem Internasional tentang
Hak sivil dan politik, tanggal 16 Desember 1986, yang menjadi hak-hak koleptif,
sebagai hak penentu Nasib Sendiri.
Pengistiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (Universal Declaration of Humman Right UDHR). Berkaiatan hak asasi manusia secara hukum
Internasional. Tentang Hak Penentuan Nasib Sendiri. Adalah merupakan hak bagi
setiap bangsa dan eitnik, untuk secara bebas menentukan kehendaknya sendiri.
Khususnya dalam berkaitan prinsip, mengenai setatus politik, ekonomi, sosial budaya,
dan agama. Sebab itu semua terletak pada kebebasan dalam menentukan pilihan.
Bangsa Melayu Patani harus berusaha memperjuangkan kembali nilai-nilai hak
kemanusiaan (HAM) yang telah terjadi penindasan dan penyiksaan secara
menyeluruh.
Kerana bagi setiap bangsa berhak mencana dan menjaga terhadap
nilai-nilai kemanusiaan itu sendiri.
Thai telah terlalu banyak melanggar nilai kemanusiaan terhadap Bangsa
Patani. Bukan sekadar mengangcam terhadap nyawa dan keselamatan, malah seluruh
infera setruktur kehidupan Bangsa Patani telah dimusnahkan.
Antaranya merampas
hak kepemerintahan dan pertuanan Bangsa Melayu Patani. Mencabuli nilai
kehidupan sebagai anak pribumi Patani, serta memisah nilai budaya dan agama
dari anutan dan pengamalan secara hakiki. Memburuk-buruk keadaan dari asalnya
aman damai dan hidup secara kerukunan dan harmunis, bertukar menjadi
persengketaan.
Mengimbas kembali sejarah
tuntutan Hj. Sulong. Dengan kesanggupan dan keberanian beliau yang mencetuskan
ideal plan damai, dalam rangka mencari solosi bersama dengan Pemerintah Thai.
Sehingga akhirnya tindak lanjut Thai terhadap Hj. Sulong dan kawan-kawnya,
dengan cara sadis dan tidak bermoral, serta tidak prikemanusiaan.
Dari tindakan
Thai yang sebelum dan sesudah terhadap orang-orang yang ingin membela nasib
Orang Melayu Patani, akan menimpa nasib yang sama seperti Hj. Sulong.
Disitu lahirnya rasa tidak puas hati di kalangan Anak-anak Melayu terhadap
tindakan Thai itu. Kemudian terjadilah antara Bangsa Melayu Patani dengan
Bangsa Siam Thai.
Sehingga lahirnya persengketaan dan konflik sepanjang sejarah
hidup kedua-dua bangsa. Lahirnya prasaan negatif yang masing-masing saling
tidak mempercayai, antara Melayu dan Siam. Bukan sejak dari tercetusnya konflik
terbaru.
Malah semenjak dari dulu lagi, iaitu ketika Siam melakukan ekspansi
keatas Patani, dan setelah itu Siam sering melakukan penyiksaan dan penindasan
terhadap Orangorang Melayu secara sadis dan brotal dari masa-kesemasa. Sebagai
mana Kerajaan sering mengeluarkan pernyataan dan tuduhan, terhadap Orang
Melayu, tentang ke tidak serasian dalam kehidupan dan pergaulan antara Melayu
dan Siam.
Ia bukan berpunca dari Orang Melayu yang bertindak ganas. Malah
terjadi sebaliknya, Siam secara sengaja yang melakukan tindak ganas terhadap
orang Melayu Patani. Buktinya Tindakan terhadap Hj. Sulong dan kawan-kawannya,
hilang tanpa pusara.
Peristiwa
pembunuhan beramai-ramai di Dusun nyur, dengan tanpa usul-perikasa terlebih
dahulu. Serangan di masjid Kersik terhadap manusia hanya bermodalkan senjata
parang. Namun dipihak kerajaan penuh dengan senjata perang. Serangan di masjid
Air tempayam dalam keadaan mereka sedang melaksanakan Sholat. Pembunuhan dan
penyiksaan secara beramai-ramai diTak Bai mereka hanya datang menuntut
keadilan.
Bangsa Melayu Patani terkenal
dengan Bangsa yang ingin berdamai. Tidak suka perseketaan. Tuntutan dan
permohonan telah beberapa kali diajukan kepada Pemerintah Thai. Agar konflik
dapat diselesaikan dengan cara damai dan bermarwah.
Namun Thai lebih memilih
penyelesaian dengan melalui adu kekuatan. Hingga kehari ini peperangan dan
persengketaan masih tetap berlangsung. Seandainya Kerajaan Thai tak sanggup
undur selangkah, untuk mencari solosi perdamaian, jangan mengharapkan bahawa di
4 wilayah (Patani) akan hidup damai. Walau bagaimanapun keadaan, Bangsa Patani
tetap menuntut terhadap hak-hak yang harus diselesaikan, baik melalui meja
rundingan atau melaui apa saja.
Sehingga dapat melihat berubahan dan keadan
setatus hidup Bangsa Patani penuh bermarwah dan bermertabat. Agar Bangsa Patani
mampu berdiri sejajar dengan bangsa-bangsa lain yang ada di belahan dunia.
Dengan kata lain Bangsa Patani harus mampu membuat penentuan nasib nasib
sendiri.
No comments:
Post a Comment